Gratis fika?!

Jag tipsade häromdagen om en mässa i Luleå. En pysselmässa. Här vill jag bara uppmärksamma er på den entusiasm och förväntan jag haft på denna händelse. Efter en liten besvikelse på Skellefteås scrapmässa gjorde tog vi nya tag och antog att mässa i Luleå var av det större slaget, det skulle ju vara pysselmässa och därmed chans till större och mer varierat utbud.

Så, stiga upp och åka iväg till Luleå var inga problem, hade även fått en slant av mamma så jag skulle verkligen kunna handla lite mer än jag egentligen har råd med.

Men när vi anlände insåg vi ganska fort att det inte var frågan om nåt arrangemang av det stora slaget, men glada i hågen började vi samla på oss vackra papper i alla möjliga färger... Vi hade läst oss till, dock på en hemmaknåpad och lite slarvigt uppsatt lapp, att det fanns cafe på övervåningen där vi nu befann oss. Efter en liten stund var det såklart dags för lite fika, jag var förstås hungrig redan när kom.

Cafet, eller rättare sagt självserveringen i köket, erbjöd både smörgås och gofika. Däremot hittade vi ingen kassa eller burk där vi kunde betala så efter en liten stund av funderingar och viskande frågor kring hur vi skulle bära oss, började vi ta för oss som de övriga i köket...men vi var lite tveksamma till om vi verkligen hade rätt att ta för oss. Så jag frågade om hur vi kunde betala för oss och fick till svar att det skulle vara gratis, om vi hade betalt avgiften på 220 kronor vilket det kostade att sitta på mässan och scrappa. Det visste förstås alla närvarande att vi inte gjort. Men svaret blev att vi kunde fika, gratis, då vi "redan hade tagit" för oss. Med skratten i halsen smög vi oss ut till bordet vi belamrat med våra väskor. Men som min vän sa, denna gång var det inte "gratis är gott", det kändes bara konstigt och lite pinsamt. Jag tyckte i och för sig att de andra i lokalen var mer pinsamma än oss då de förstod att vi inte fattade att vi hamnat fel, men ingen sa något föränn jag frågade och då blev det uppenbart att vi inte var välkomna, snyltgäster som vi var. En av personerna var väl rätt trevlig som förklarade att de inte tänkt att det någon annan än de skulle vilja ha fika. Sedan hör det till saken att  när vi fikat klart hade cafe-lappen på nedervåningen blivit bortplockad och uppe hade de skrivit en till lapp, att cafet enbart var till för de som var där i egenskap av scrapdeltagare. Nåja, vi visste inte bättre och förhoppningsvis kommer nästa mässa ha klarare anvisningar kring vem som får fika och inte....

Några stora inköp blev det inte men vi hade en trevlig dag iaf :-)

/Fia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0