Saffransbullar



Meja gillade oxå bullarna :-) När jag upptäckte Marabous nya choklad ville jag genast baka med den, här är resultatet!


  


Saffransbullar med vit choklad (min sambo tycker att jag har snöat in på vit choklad...) 

150 g margarin
5 dl mjölk (gärna solhavre, bullarna blir saftigare)
50 g jäst
1 dl socker
½ tsk salt
1 ägg
1,5-2kuvert saffran
840 g mjöl

 Fyllning:
75 g rumsvarmt margarin
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk vaniljpulver (se bild)
150 g grovt riven marabous choklad vinter vit (vit choklad smaksatt med vanilj, se bild)

 

Smula jästen i bunken. Smält margarin och blanda i mjölk, värm till 37 grader och häll över jästen. Stöt saffran i mortel med en nypa socker, häll i bunken. Tillsätt mjöl, socker, salt och ägg. Knåda degen 5 min i maskin. Låt jäsa under lock ca 30 min.

Blanda fyllningen.

Kavla ut degen, 2 rektanglar. Bre över fyllning och rulla ihop. Skär skivor, ca 1-2 cm tjocka och lägg i formar på plåt. Jäs under duk 30 min. Pensla med uppvispat ägg och pärlsocker. Grädda ca 7 min i 225 grader (ej varmluft)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0